bintangku...


aku

aku

1.2.10

iNfO kEsIhaTaN...

Alhamdulillah hari ni masih dibangkitkan dengan kesihatan yang baik...mampu menghirup udara yang segar milik Illlahi...insyaAllah..malam ni dapat lagi bersama bintang malam yang selalu menemaniku kala suka mahupun duka..emmm hari ni cuti..bolehlah rest dari kesibukan kelas, slalunya pg ni kelas kol 9...neb bek dop KL...dapat la cuti wilayah.. =) nk g library pun xbleh..so dop bilik je la..rutin harian dibilik da setel..dan skrg ngah baca satu majalah dan jumpa beberapa info kesihatan.. insyaallah dapat kita kongsi bersama..;-

info 1 : HANYA 2 MINIT
= ambil masa sekurang-kurangnya 2minit untuk anda membersihkan meja anda dan membetulkan skrin komputer anda supaya selaras dengan kedudukan mata anda. jarakkan sedikit penglihatan anda di antara 15-30 inci dari tubuh anda. cara ini boleh membantu anda meredakan ketegangan saraf dan memperbaiki postur tubuh anda...

info 2 : MANDI bukan sekadar bersihkan badan
= kajian terbaru tentang mandi mendapati ia bukan sahaja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran tetapi mengelakkan tekanan dan meningkatkan sistem ketahanan tubuh. penyelidikan dalam terbitan New Zealand Journal of Medicine menunjukkan menghidap diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam dengan berendam dalam air suam dapat menurunkan tahap gula darah sebanyak 13%. manakala kajian di Jepun pula mengatakan 10minit berendam dalam ais panas dapat membaiki kesihatan jantung terutamanya lelaki.

info 3 : cubalah senaman KALIGRAFI AIR
= khas untuk warga emas. menulis kaligrafi air di atas lantai batu menjadi salah satu bentuk senaman atau aktiviti kecergasan yang dilakukan oleh warga emas di Guangzhou, China. aktiviti ini disifatkan sebagai aktiviti yang menyihatkan kerana ia dilakukan berdasarkan pergerakan sendi, kaki dan tubuh menulis kaligrafi. dengan membongkok atau duduk, ia dikatakan dapat menguatkan beberapa anggota fizikal.

info 4 : TERAPI ALTERNATIF UNTUK STROK
= strok terjadi kerana darah tidak sampai ke otak dan ia boleh mengakibatkan kematian atau lumpuh separuh badan. untuk merawat mungkin mengambil masa yang lama tetapi anda boleh cuba terapi alternatif ni...:-

AKUPUNTUR > Ia untuk mengimbangkan aliran tenaga dalam tubuh, mengaktifkan saraf dan merangsang otot.

ARPMATERAPI > menggunakan minyak essential untuk urutan. ia dilakukan agar minyak tersebut dapat menembusi kulit, mempengaruhi organ dalam tubuh dan membantu meredakan tekanan kepada pesakit.

HIDROTERAPI > terapi air panas digunakan untuk mengurangkan rasa kaku pada otot-otot. wap panas inilah merangsang keluar peluh, melebarkan pembuluh darah dan membuka pori-pori. gunakan air suam kerana ia dapat memberi efek yang menyegarkan.

info 5 : bersenam untuk kesihatan
= tahukah anda, berjalan pantas selama tiga jam seminggu dapat mengurangkan risiko penyakit jantung sebanyak 40%. manakala wanita yang melakukan senaman ini secara berterusan dapat menegelakan risiko kanser payudara sehingga 60%.

info 6 :JOM SHOPPING!!! =P
= sesiapa sahaja tidak akan menolak perlawaan apabila diajak untuk shopping. bukan sekadar untuk memanjakan mata dan membeli barang yang diinginkan tetapi dengan aktiviti beli belah ini, ia menjadi satu alternatif untuk anda membakar kalori. selama 45minit berjalan tanpa henti di pusat membeli belah, anda telah membakar 90kalori dalam tubuh...=)

info 7 : bukan sekadar SENYUM
= menurut saintis, senyum dan ketawa adalah satu senaman berbentuk jogging dalaman yang dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan hormon.

SENYUMAN ~~
Bukan sekadar reaksi gerak muka tetapi mempunyai kaitan rapat dengan penghasilan endorfin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa dengan diri sendiri.

KETAWA~~
Ia dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrien dalam tubuh. ketawa juga boleh membakar kalori seperti bersenam beberapa minit.

~~~ emmm.. itulah antara info2 kesihatan yang sy dapat ni...info ni dari majalah rapi (feb 10) selamat mencuba..^_^